Geschreven door Marjolein Dubbers 7 min. leestijd

Voedingssupplementen gebruiken omdat je wilt afvallen?

Voedingssupplementen. Dure onzin of niet? Ik zal het je maar gelijk bekennen: als vrouwen lichamelijke of mentale klachten hebben en ze me vertellen dat ze toch écht goed eten vraag ik altijd: “Gebruik je ook voedingssupplementen zoals een multi met vitaminen en mineralen? En zo ja, van welk merk?”

Als ze me dan antwoorden dat dit niet het geval is kom ik op de proppen met het volgende verhaal. Vooral als ze ook worstelen met hun gewicht. Dit verhaal heeft namelijk ook alles te maken met ons gewicht.

Gebruik jij supplementen? Nee? Lees dan vooral verder.

Voedingssupplementen: gezond eten is niet voldoende

voedingssupplemten goed of slecht

Ik hoor het regelmatig: “Marjolein, ik eet zeker 4 koppen groenten én 2 stuks fruit per dag, ik ben niet bang voor gezonde vetten, ik eet een grote variatie waaronder veel planten in allerlei kleuren: waarom zou ik extra vitamines en mineralen nemen?”. Mijn antwoord luidt dan: “Omdat we uit onze voeding onvoldoende bouwstoffen halen voor ons hectische leven van tegenwoordig”.

Zelfs het Voedingscentrum in Den Haag onderschrijft dit in een rapport uit 2011. Iedereen die zich netjes houdt aan de door hen voorgestelde Schijf van Vijf komt volgens hen nog steeds zes belangrijke voedingsstoffen tekort: vitamine A, vitamine D, ijzer, selenium, foliumzuur en zink.

De voedingswaarde is hard achteruit gegaan

Er komt steeds meer onderzoek dat erop wijst dat de voedingswaarde van onze dagelijkse voeding de laatste decennia hard achteruit gegaan is. Niet alleen van groenten en fruit maar ook van vlees, zuivel en vis. De hoeveelheid vitamines, mineralen, sporenelementen en fytonutriënten in onze voeding neemt dramatisch af en ik gebruik het woord ‘dramatisch’ hier heel bewust. We kunnen dit niet meer negeren.

De voedingswaarde van onze dagelijkse voeding is de laatste jaren drastisch achteruit gegaan

Forse afname van vooral mineralen in met name groenten

wat zijn de beste voedingssupplementen?

In 1940 al startte de Medical Research Council in Engeland een onderzoek naar de voedingswaarde van 27 soorten groenten, 17 soorten fruit, tien soorten vlees en enkele zuivelproducten. Dit onderzoek werd herhaald in 1946, 1960, 1978 en 1991. De afname van met name mineralen in groenten in 1991 ten opzichte van 1940 bleek substantieel te zijn.

Vooral de hoeveelheid mineralen in groenten is sterk verminderd

Snijboontjes in 1991 bevatten geen natrium meer, terwijl dit in 1940 nog wel het geval was: een afname van 100 procent. Koper in spinazie nam in die periode af met 96 procent. IJzer in koolraap met 71 procent, calcium in broccoli met 75 procent en magnesium in wortels ook met 75 procent, om maar wat te noemen.

Wortels verloren niet alleen 75 procent magnesium maar ook 75 procent koper, 48 procent calcium en 46 procent ijzer. Om dezelfde hoeveelheid van het belangrijke mineraal magnesium binnen te krijgen moet je vandaag dus 3 keer meer wortels eten dan je oma in 1940. En om dezelfde hoeveelheid koper binnen te krijgen als je oma moet je tien keer meer tomaten eten als zij deed, aldus de onderzoekers (1).

Je moet 10 keer meer tomaten eten dan je oma voor een vergelijkbare hoeveelheid koper

Niet alleen bodemkwaliteit maar ook die van de lucht

Er zijn veel onderzoeken die dezelfde resultaten laten zien. De focus van de conventionele landbouw op een zo hoog mogelijke opbrengst in combinatie met eenzijdige landbouwmethodes, eenzijdige bemesting, gebruik van bestrijdingsmiddelen en verarming van de grond is ten koste gegaan van de hoeveelheid en kwaliteit van voedingsstoffen in de gewassen.

Ook de sterke toename van CO2 in de lucht leidt tot afname van de hoeveelheid mineralen en eiwitten in planten. Uit onderzoek bleek (2) dat een hoger niveau van CO2 in de lucht als gevolg had dat de hoeveelheid van 25 belangrijke mineralen daalde met gemiddeld 8%.

Sterke toename van CO2 in de lucht leidt ook tot afname van mineralen

Slechte omstandigheden voor dieren = minder voedingsstoffen!

Vooral groenten maar ook fruit en granen hebben te maken met afname van voedingsstoffen. De afname van voedingsstoffen in dierlijke producten heeft te maken met de onnatuurlijke voeding die de dieren krijgen en hun vaak barre leefomstandigheden.

Koeien behoren buiten gras te eten, geen soja en mais terwijl ze op stal staan. Vissen behoren in de oceaan te zwemmen, niet in een kweekvijver waar ze gevoerd worden met soja.

Niet in de plant, dan ook niet op je bord

Veel fruit en groenten groeien tegenwoordig op kunstmest. Kunstmest bestaat vrijwel alleen uit kalium, stikstof en fosfor, terwijl er in goede, gezonde aarde maar liefst 92 verschillende mineralen kunnen zitten. Allemaal belangrijke mineralen die jouw lichaam óók nodig heeft zoals zink, selenium, chroom, magnesium, calcium, borium, ijzer enz. enz.

Kunstmest bevat alleen kalium, stikstof en fosfor

Als al die mineralen niet in de grond zitten, komen ze ook niet in de plant, niet op jouw bord, en dus ook niet in jouw lichaam. Daarom adviseer ik ook zoveel mogelijk biologisch te eten. Die ene tomaat uit de volle grond doet echt iets heel anders in je lichaam dan die andere tomaat die gegroeid is op uitsluitend water met wat voedingsstoffen. Alhoewel ze er hetzelfde uit kunnen zien. Dat is het misleidende hiervan.

En dan heb ik het nog niet eens over de lange transport- en opslagtijd waardoor vitamines en mineralen verloren gaan. Er is echt veel onderzoek gedaan naar vitamines en mineralen in voeding; volgens de vooraanstaande Harvard Medical School hebben we allemaal voedingssupplementen nodig (JAMA 2002;287: 3116-26 en 3127-9 (3)).

Wat heeft gebrek aan nutriënten te maken met je gewicht?

“Tel alsjeblieft nutriënten, geen calorieën,” zeg ik vaak als vrouwen willen afvallen. Ik zeg het altijd met een grote glimlach maar ik meen het heel serieus. Ik denk dat de wereld er heel anders uit gaat zien als we onze focus zouden verleggen van calorieën in onze voeding, naar de nutriënten die hierin zitten.

Natuurlijk is het letterlijk tellen van nutriënten op je bord niet mogelijk maar je begrijpt vast wat ik bedoel. Eet je een appel of een stuk appeltaart uit een fabriek dat misschien wel twee maanden in een diepvries heeft gelegen? Focussen op nutriënten is een veel betere manier als je wilt afvallen en ik zal je uitleggen hoe dit werkt.

Van te weinig voedingsstoffen wordt je lichaam hongerig!

Een belangrijk orgaan in je hersenen is je hypothalamus. Dit orgaantje meet voortdurend de samenstelling van de nutriënten in je bloed die op weg zijn naar je cellen en organen, die deze voedingsstoffen nodig hebben. Als er te weinig nutriënten in je bloed zitten geeft je hypothalamus het signaal af dat er meer ghreline moet worden geproduceerd: ghreline is het hormoon dat je hongerig maakt.

Je lichaam laat je weten dat je nodig voedingstoffen moet gaan eten!

Dit is het logische overlevingssysteem van je lichaam dat je laat weten dat het voedingsstoffen nodig heeft om goed te kunnen functioneren en jou gezond te houden. Je lichaam smeekt je als het ware om een groene smoothie te gaan maken of een vers tomatensoepje.

Er is dus voeding waar je hongerig van wordt

Ik hoop dat je begrijpt dat je met een blikje cola en een punt pizza je lichaam niet voor de gek kunt houden. Misschien eventjes maar niet voor lang. Zelfs met volop suiker in je bloed zal je hypothalamus namelijk het hongersignaal blijven afgeven, omdat hij weet dat je lichaam nutriënten nodig heeft, niet alleen glucose.  Zeurende eetbuien kunnen dus voortkomen uit een gebrek aan voedingsstoffen in je lichaam. Het is maar dat je dit weet.

Met een maag vol met junkfood blijf je toch hongerig

Uiteraard; gezondheid begint met goede voeding. Als je eet en drinkt conform de richtlijnen uit mijn boek Het Energieke Vrouwen VoedingsKompas dan ben je al een aardig eind op de goede weg. Vul dit om te beginnen aan met een goede multi: een goed mix van vitamines en mineralen. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een multi met 100% natuurlijke stoffen omdat je lichaam deze het beste herkent en kan opnemen.

Het advies van Lilian’s Beauty Salon:

Ik help je graag met het uitzoeken van de beste combinatie voedingssupplementen voor jou! Wel 30 merken beschikbaar. Stuur mij een bericht en ik geef je alle informatie!

Graag zelf rondkijken? Ga naar www.nutritioncompany.nl en gebruik de code 231091 voor extra korting!

VOEDING EN ORGANEN HEBBEN BIJNA ALTIJD EEN OORZAAK BIJ (HUID)AANDOENINGEN. LEVER EN DARMEN SPELEN VAAK MEE.
GOEDE LEVER DETOX IS AAN TE RADEN EN ZO OOK
EEN PROBIOTICA.

VOOR DE LEVER IS DE LEVERFORMULE EEN GOEDE OM MEE TE STARTEN
https://www.nutritioncompany.eu/nl/lever-formule?sqr=LEVER&
OFFFF https://www.nutritioncompany.eu/nl/metaclear-nf-60-tabletten-blister?sqr=meta%20clear&

VERDER PROBIOTICA IS ALTIJD GOED ALS KUUR
https://www.nutritioncompany.eu/nl/v8319-60-nl?sqr=8%20MILJARD&
Of https://www.nutritioncompany.eu/nl/multi-probiotica

Paar basis supplementen die altijd goed zijn.

1) Multi vitamine die goed gedoseerd is(zeer goed opneembaar)
https://www.nutritioncompany.eu/nl/meer-1-sport?sqr=sport&
of https://www.nutritioncompany.eu/nl/multi-basis-101-2


2) Omega 3 vetzuren. Hoog in zetten.
Puro omega (bij huidklachten zet je EPA altijd hoger in) https://www.nutritioncompany.eu/nl/natural-epa-maximale-absorptie?sqr=puro%20omega&

3) Vitamine C met extra OPC en zink
https://www.nutritioncompany.eu/nl/gebufferde-vitamine-c-100?sqr=gebufferd&

Je hormonen weer in balans brengen?https://www.nutritioncompany.eu/nl/803-maca?sqr=maca&

Wil je graag je collageen en huid verbeteren en je beschermen tegen veroudering van binnen uit? Dan zijn dit mooie suggesties:

Categorieën: Blog

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *